onsdag 1 februari 2012

Kyckling och ris med tzatziki

I måndags gjorde jag kyckling med ris. Meningen var att jag skulle göra kycklingspett men en liten detalj saknades, spetten. Nåja, kyckling skulle det vara och kyckling fick det bli!

Jag skar kycklingen i lagomstora bitar och marinerade de i ca en timme. Jag vet att det är lätt, och säkert godare, att göra egen marinad men den här gången blev det en köpt variant. När de hade gottat sig en stund stekte jag de bara i stekpannan. Till detta kokade jag ris. 


Det blir ju väldigt torrt utan någon sås, så jag rörde ihop en himla smarrig tzatziki. Det är en av mina absoluta favoriter när det kommer till sås och tillbehör.




Tzatziki

Ca 2 dl turkisk yogurth
1 stor pressad vitlöksklyfta
Ca 1 dl grovriven, urkramad gurka
En skvätt olivolja
En nypa socker, salt och peppar. 


Sist men inte minst. Ärtorna! Mannen klagar alltid på att jag är så dålig på grönsaker och sallad men den här gången kunde han inte klaga minsann! 




Jag lovar, det var gott! Så detta kan ni testa. Det är busenkelt!


Nu ska jag gå laga dagens middag!

2 kommentarer:

  1. d såg lite torrt ut menmen, ja bara undrar näru ska börja blogga lite oftare o m massa bilder p skrutten o Alli :D

    SvaraRadera
  2. d såg lite torrt ut menmen, ja bara undrar näru ska börja blogga lite oftare o m massa bilder p skrutten o Alli :D

    SvaraRadera

Hej du fina! Jag blir så glad om du slänger in en kommentar!