torsdag 8 december 2011

Bak

Oj, vad jag har jobbat idag! Från morgon till nu och jag har fortfarande inte hunnit äta lunch! Men jag hoppar nog lunchen och fokuserar på middagen istället. Nu sitter jag och väntar på att våra trevliga middagsgäster ska dyka upp. Min mage säger att de gärna redan hade fått vara här. 

Nåja, det jag har haft fullt upp med hela dagen är julbak i alla former (känns det som). Jag har bakat chokladkakor, kolakakor med pepparkakssmak och saffransbullar, såklart!

Receptet till kakorna har jag faktiskt snott från Clara. De rekommenderas!

Receptet till saffransbullarna är följande:

Ingredienser:
50 g färsk jäst
150 g smör
2 påsar saffran
5 dl mjölk
250 g kesella/kvarg
1½ dl strösocker
1 ägg
½ tsk salt
16 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g smör
1½ dl strösocker
3½ tsk vaniljsocker

Pensling:
Ägg
Pärlsocker

1. Smula jästen i en bunke. Smält matfettet. Stöt saffran med kaveln på påsen. Rör ner saffranet i smöret. Tillsätt mjölken och låt det bli 37 grader.
2. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om. Rör ner kvarg, socker, ägg och salt. Arbeta ner nästan allt vetemjöl och arbeta degen ca 5 min i maskin eller 10 min för hand. Strö lite vetemjöl över degen och täck den med en bakduk. Låt jäsa 30-45 min.
3. Fyllning: Rör matfett, socker och vaniljsocker.
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda degen med ev resten av mjölet och dela den i två delar. 
5. Kavla ut varje del på mjölad bänk till en kaka, ca 25x60 cm. Bred ut fyllningen. Vik kakan dubbel på längden, tryck till den lätt med handen. Skär ca 2-3 cm breda remsor, dela den på mitten men låt den sitta ihop i övre kanten. Sno ihop till en knut. Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper. Täck de med bakduk och låt jäsa ca 30 min.
6. Sätt ugnen på 250 grader.
7. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö på pärlsocker.
8. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 min. Låt de kallna på galler övertäckta med bakduk.

Tips! Blanda gärna i stötta kardemummakärnor i fyllningen!

Dessa bullar är de godaste saffransbullarna jag någonsin har ätit faktiskt! Så om du gillar att baka och gillar lussebullar så gör dessa! 

Nu har besöket kommit, så jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du fina! Jag blir så glad om du slänger in en kommentar!