måndag 5 december 2011

Tillsammanstid i biomörkret

Såhär glada såg vi ut igår när vi skulle iväg på bio. Eller ja, jag kan hålla med om att vi ser väldigt trötta ut :) Efter de oräkneliga vaknätterna blir man lite sleten.


Vi var och såg Hysteria och jag måste säga att den var väldigt intressant. Jag lärde mig en del faktiskt! Inte så konstigt kanske eftersom jag inte brukar läsa så mycket historia. Bland annat lärde jag mig att inte förrän år 1952 (!) ansågs hysterik inte längre som en sjukdom. Nu tycker man ju att det är helt sjukt, hur man kunde tänka så då?! De kvinnor som var helt oregerliga och hysteriska fick t.o.m sin livmoder bortopererad, för de trodde att det skulle bota de.

Det är absolut en film jag kan rekommendera! Efter filmen konstaterade jag bara att jag är så glad över att, spec som kvinna, leva på 2000-talet! Men kvinnorna ännu längre fram i tiden kanske kommer tänka så, de med. Det finns ju fortfarande en hel del att jobba på när det gäller jämställdhet. Men mer om det en annan gång!

2 kommentarer:

Hej du fina! Jag blir så glad om du slänger in en kommentar!